Nieuws

Leren klaarstaan voor een ander

27 mei 2014

Sommige mensen kunnen een helpende hand of een extra steuntje in de rug gebruiken. Dynamic Activities vindt het belangrijk dat leerlingen zich daarvan bewust worden. Vakleerkracht Cheryl bereidt leerlingen daarom in de lessen Maatschappelijk Ondernemen voor op hun rol als actieve burger.

De eerste vraag die Cheryl in de eerste les van het jaar stelt is: ‘Welke mensen in de maatschappij verdienen een extraatje?’ Samen met haar leerlingen kiest ze een doelgroep die ze in het zonnetje wil zetten. “Vaak kiezen ze de leerlingen ouderen. Zo organiseerden we al een pannenkoekenmiddag in de wijkvereniging De Nieuwe Nachtegaal en een kerstvoorstelling voor ouderen. Pannenkoeken bakken vonden de leerlingen overigens niet genoeg. Ze wilden ook graag verhalen voorlezen tijdens het eten, en die verhalen schreven ze helemaal zelf. De verhalen speelden zich af in de Magische Pannenkoekenwereld. Ieder kind schreef een deel van het verhaal. En wat een fantasie blijken ze te hebben!”, glimlacht Cheryl.

Inleven
Samen maken de leerlingen het project tot een succes. “De leerlingen kiezen iemand die de versiering verzorgt op die dag. Natuurlijk moesten er heuse obers aangewezen worden die de pannenkoeken gingen rondbrengen. En niet te vergeten: er moesten uitnodigingen en aansprekende posters komen om het project te promoten.” Het mooie aan het programma Maatschappelijk Ondernemen is de hoeveelheid vaardigheden die de vakleerkracht met de leerlingen kan oefenen tijdens de lessen. “Ze leren samenwerken en brainstormen. Uitdrukkingsvaardigheden komen veelvuldig aan bod. Net als presenteren en het oefenen met organiseren, voorbereiden en plannen. Natuurlijk is het ook belangrijk voor hun sociale ontwikkeling. Leerlingen gaan nadenken over anderen in de maatschappij, mensen die het wellicht niet zo goed hebben als zij. Dat inleven in een ander vind ik heel wezenlijk; ze worden zich bewust van hun omgeving.”

Nieuw project
Als een project eindigt, komen de leerlingen van Cheryl meteen met nieuwe ideeën voor een volgend project. “Nu gaan we aan de slag met een project voor de CliniClowns. De leerlingen gaan tekeningen maken waarvan kaarten gemaakt worden. De opbrengst van de verkoop gaat naar het goede doel.” Cheryl vindt het mooi dat ze bij haar leerlingen ziet dat het bij ieder project een beetje beter gaan met plannen, organiseren en samenwerken. “Eerder hoorde ik nog vaak: ‘Juf, wat moet ik doen?’ Nu gaan ze eerst zelf nadenken en gaan ze sneller  zelfstandiger aan de slag.” Maar dat is niet het enige bijzondere wat Cheryl opmerkt. “Ineens gaan ze uit zichzelf dingen doen voor hun omgeving. Dan komen ze trots vertellen dat ze boodschappen hebben gedaan voor de buurvrouw of dat ze de hond van hun zieke buurman hebben uitgelaten. Geweldig toch!?”