Nieuws

Ondernemend leren – vaardigheden ontwikkelen die aansluiten op de maatschappij

26 mei 2015

De huidige en toekomstige arbeidsmarkt vraagt om nieuwe vaardigheden. Vaardigheden die, naast taal, rekenen en de andere kernvakken, nodig zijn om een goede aansluiting in de maatschappij te kunnen vinden. Het onderwijs moet uitnodigen tot nieuwsgierigheid en leerlingen uitdagen om een creatieve en onderzoekende houding te ontwikkelen.

21st century skills
Dit vraagt om een andere manier van onderwijs bieden. 21st century skills als creatieve, onderzoekende, ondernemende en probleemoplossende vaardigheden zijn essentieel om aansluiting te vinden in de huidige kenniseconomie en leren jonge mensen in mogelijkheden te denken en te ondernemen. Ondernemend leren is hier een mooi instrument voor.

Ondernemend leren
Het belangrijkste uitgangspunt bij ondernemend leren is dat er wordt uitgegaan van een ondernemende en onderzoekende houding van het kind. De leerlingen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden, leren feedback te geven en te ontvangen, werken (in teamverband) naar een concreet eindproduct en maken verbinding met de werkelijkheid. Hierdoor ervaren ze de relevantie van hun opgedane kennis en krijgen ze al vroeg een reëel beeld van wat participatie in de maatschappij met zich meebrengt.

Leren Loont!
Het onderwijsprogramma van de gemeente Rotterdam voor 2015-2018 ‘Leren Loont!’ sluit ook aan op de ontwikkelingen en nieuwe behoefte van deze kenniseconomie. Met dit beleid streeft de gemeente Rotterdam ernaar om dé onderwijsstad van het land te worden. De 21st century skills en ondernemend leren zijn hierbij erg belangrijk.

Het lesaanbod van Dynamic Activities is afgestemd op ondernemend leren
Om leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst, is het belangrijk dat ze instrumenten krijgen aangeboden. Binnen Dynamic Activities hebben we erg veel aandacht voor ondernemend leren en stemmen we veel lessen hierop af. Hieronder een greep uit ons aanbod:

Bizkids, maatschappelijk ondernemen, techniek, natuur, beeldende vorming, muziek, dans, ICT, multimedia, Photoshop, website maken, creatief met taal, presentatietechnieken, boekenclub, journalistiek, theater, koken.