Nieuws

Serie over 21st Century Skills 21e eeuwse vaardigheden Aflevering 2: Digitale geletterdheid

13 maart 2017

Coderen zet leerlingen aan tot creatief denken

Kinderen en tieners die nu op school zitten, zijn digital natives: zij groeien op in een wereld waarin alles en iedereen is verbonden met elkaar via digitale technologie. Internet, social media, computers, apparaten draaiend op software in minuscule chips. Leerlingen de weg laten vinden in deze wereld, hun plaats leren innemen en op die plaats zelf een draai leren geven aan die wereld, dat is waar digitale geletterdheid over gaat. Dat is waar 21st Century Skills – of hoe je onderwijs in nieuwe of opnieuw uitgevonden vaardigheden ook wilt noemen – allemaal over gaan.

Elke dag verschijnen nieuwe apps, elke dag zien ergens op de wereld nieuwe digitale toepassingen het licht – gemaakt door whizzkids in hun vrije tijd of door de innovatieafdeling van beursgenoteerde bedrijven. Binnen no time hebben we ze op onze computer of mobiele telefoons staan. Wat leerlingen vandaag over ICT leren, kan morgen alweer achterhaald zijn. Hoe dan kinderen en tieners wegwijs maken? Wat moeten leraren in de klas doen om hun leerlingen op het spoor van de digitale versnelling te krijgen?

Inmiddels is overduidelijk dat ons hele onderwijs een omslag moet maken om zelf op dit spoor te komen. Beleidsmakers zijn daar allang van overtuigd en schrijven aanbeveling na aanbeveling. Het huidige onderwijssysteem stuurt hier nog niet voldoende op aan. Hier valt de nodige winst op te behalen. Het vak informatica op het rooster zetten en een computerlokaal inrichten is niet genoeg – ICT moet in de vezels van het hele onderwijsprogramma zitten.

Dat is ook te zien aan de plek die ICT inneemt binnen het geheel van 21st Century Skills, waarbij expertisecentrum SLO een onderverdeling maakt van vier vaardigheden: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Op de site van SLO is te lezen wat hier precies onder valt, van tekstverwerken tot googlen en van coderen tot omgaan met social media. Rijtjes die moedeloos kunnen maken, hier worden schotten gezet die daar helemaal niet horen. Maar de onderwerpen op die rijtjes kun je ook zien als een startpunt voor een alomvattende visie met bijbehorend programma. Als je als school of in een klas begint met het een, betekent het ook een toegang tot het ander.

Een toegankelijke manier (en cool bovendien) om de eerste stap te nemen is: coderen met de leerlingen. Met coderen oefenen zij computational thinking, creatief nadenken over de logische stappen die zij hun computer willen laten nemen. Dat kan door ze hun eigen game te laten coderen – waarna ze elkaars games kunnen gaan spelen. Om hun game te coderen moeten ze steeds een probleem uit elkaar halen en de deelproblemen die ze dan hebben, moeten ze stap voor stap oplossen. Zo elegant mogelijk. Dezelfde manier van denken trainen de leerlingen wanneer ze hun eigen website maken en komt ze niet alleen van pas bij computer science, maar bij alles wat ze nu en later doen.

Dynamic Activities denkt mee met scholen over de manier waarop digitale vaardigheden met het bestaande programma verweven kunnen worden. Uitgangspunt is altijd de kracht van de school en de verbinding daarmee met de nieuwe uitdagingen. Onder de noemer computerkennis ziet u ons concrete lesaanbod voor basisscholen en voortgezet onderwijs.

Aflevering 1 Lees hier overzicht van de serie 21st Century Skills terug

Zet vandaag de eerste stap! Staat u ook op de drempel om 21st Century Skills te introduceren op uw school? Dynamic Activities treedt graag op als begeleider bij de introductie en implementatie. Wij kunnen uw  leerkrachten trainen en complete leerlijnen verzorgen.

Neem contact op met een van onze adviseurs: 010 84 89 619 of mail naar info@dynamicactivities.nl.