Wetenschap & techniek

  • Primair Onderwijs
  • Voortgezet Onderwijs
  • MBO
  • Instellingen

Bij de lessen Wetenschap en techniek speelt vaardigheden ontwikkelen een belangrijke rol. Leerlingen krijgen tijdens de lessen namelijk niet alleen inzicht in de werking van techniek. Ze gaan ook zelf onderzoeken, analyseren en kritisch nadenken over mogelijke oplossingen. Daarmee stimuleer je vaardigheden waar ze hun hele leven profijt van hebben.

Lessen Wetenschap en techniek in de praktijk

Tijdens de technieklessen zijn je leerlingen ontdekkend en onderzoekend aan het leren. Zo zetten ze bijvoorbeeld een lamp met schakelaar in elkaar. Of ze gaan aan de slag met diverse timmertechnieken. Daarbij is steeds de vraag: werkt het? En als het niet werkt: hoe los je het op? Hoe zorg je dat het wél werkt? Juist het ontdekkingsproces maakt het boeiend.

De lesprogramma’s kunnen altijd op maat aangepast worden, dus je weet zeker dat jij je doelen behaalt. Het accent kan liggen op innovatieve oplossingen (wetenschap), maar ook op de praktische uitvoering (techniek). Je kunt bovendien kiezen voor een specifiek thema. Voor milieubewustzijn bijvoorbeeld of groene energie. Of voor thema’s zoals industrieel ontwerp, houtbewerking of technische innovatie. Kortom: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Je leerlingen leren:

  • Materialen en natuurkundige verschijnselen onderzoeken
  • De werking van herkenbare voorwerpen onderzoeken en begrijpen
  • Hoe techniek functioneert
  • De oorzaken van problemen onderzoeken
  • Een probleem als een uitdaging te zien
  • Kritisch denken
  • Mogelijke (creatieve) oplossingen aan te dragen
  • Denken in oplossingen

Doel lessen Wetenschap en techniek

  • Onderzoek doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen
  • Relaties leggen tussen de werking, vorm en materialen uit de eigen omgeving
  • Oplossingen voor technische problemen ontwerpen, uitvoeren en evalueren
  • Het ruimtelijk inzicht verbeteren
  • Creativiteit ontwikkelen
  • Kritisch, onderzoekend en probleemoplossend vermogen stimuleren

Doorlopende leerlijn

Deze lessen zijn geschikt voor basisscholen en voor het voortgezet onderwijs. Voor álle klassen. We hebben een standaard lesprogramma met doorlopende leerlijn, dat we aanpassen aan jouw wensen. Daarom gaan we altijd eerst samen met je om tafel zitten. En brengen we naast jouw wensen ook in kaart welke kennis er al is. En waaraan we nog moeten werken. Zo komen we tot een lesprogramma dat helemaal aansluit op de behoeften van jouw leerlingen.
Je kunt kiezen voor een blok van tien lessen. Of voor een compleet jaarprogramma voor de hele school met doorlopende leerlijn. Ook alle tussenliggende varianten zijn mogelijk.

Wij regelen alles voor je!

  • De organisatie en coördinatie van de lessen
  • De ontwikkeling van uitdagende lesprogramma’s
  • Enthousiaste en gekwalificeerde (vak)leerkrachten
  • Extra begeleiding op individueel niveau of groepsniveau
  • Continuïteit
  • Constante kwaliteitsmonitoring

Meer weten?

De lessen Wetenschap en techniek geven je leerlingen kortom mooie bagage voor de toekomst. Wil je er meer over weten? Neem contact met ons op! Dan beantwoorden we je vragen en bespreken we de mogelijkheden.

Lessen

Speciaal voor het onderwijs hebben wij lesprogramma’s samengesteld in een doorlopende leerlijn. Dit is een ideale optie voor een periode of een geheel schooljaar waar we leerlingen plezierige en leerzame activiteiten aanbieden.

Workshops

Onze workshops zijn er voor iedereen die net dat beetje extra wil. Tijdens de compacte en bondige workshops van een dag of meerdere dagen, helpen we leerlingen om zichzelf verder te ontwikkelen.

Direct aanvragen

Wil jij je leerlingen deze les aanbieden? Vul het formulier in en klik op versturen. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om je wensen te bespreken. Tot gauw!

Interesse in
Toestemming
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Vragen?

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem contact met ons op: we helpen je graag verder!

Toestemming(Verplicht)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.