Blog

5 manieren om sociale vaardigheden bij kinderen te ontwikkelen

2 juni 2020

‘Sociale vaardigheden van kinderen ontwikkelen in deze coronaperiode: dat vind ik zó belangrijk! Waarom? Omdat het zulke hectische tijden zijn. Voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen.’ Aan het woord is Natasa Todorovic, kwaliteitsmedewerker bij Dynamic Activities. ‘Ik merk zelf dat ik nog steeds ‘s ochtends wakker word en als eerste denk: welke dag is het vandaag? Wat staat er ook alweer op de planning? De dagen lijken zoveel op elkaar. Tegelijkertijd hoor ik nu van ouders dat hun schoolgaande kinderen enorm aan de nieuwe werkwijze moeten wennen. ‘Ga ik vandaag naar school?’ ‘Mama, we moeten weer terug: ik ben mijn boeken vergeten!’ ‘Welke kinderen zijn er vandaag op school?’ ‘Naast wie zit ik nu in de klas?’ Er zijn kortom heel veel onzekerheden. Door in te zetten op sociale vaardigheden en groepsvorming helpt u de rust en balans te bewaren.’

Bezig met sociale vaardigheden

‘De afgelopen periode viel het me op dat kinderen sowieso (on)bewust bezig waren met hun sociale vaardigheden. Met hun persoonlijke ontwikkeling. Wat vind ik leuk om te doen? Wat doe ik als ik het even niet weet? Hoe ga ik met irritaties om, nu ik de hele dag thuis ben met mijn familieleden? Ik mis mijn vriendjes uit de klas, omdat ze op een andere dag naar school gaan. Wat nu? Enzovoort, enzovoort.

Ik heb het altijd belangrijk gevonden dat kinderen zichzelf goed leren kennen. Dat ze leren omgaan met nieuwe situaties en de daarbij behorende emoties. En uiteraard ook met het verwoorden van wat ze denken en voelen. Zoals ik altijd tegen kinderen zeg: ‘Ik kan niet in jouw hoofd en lichaam kruipen om te weten wat er speelt.’’

Continue veranderingen

‘Sinds de opkomst van het coronavirus vonden er veel veranderingen plaats, zowel thuis als op school. Vooruitkijkend is het daarom belangrijk om rekening te houden met wat er nú weer gaat veranderen. Vanaf 8 juni gaan we weer met alle kinderen, juffen en meesters hele dagen naar school. En dat terwijl het over een kleine twee maanden alweer zomervakantie is. Dan zijn de kinderen wéér zes weken thuis, tenzij ze naar de zomerschool gaan….’

De rust bewaren

‘Ondertussen is corona nog steeds niet weg. Ook dat brengt een onrustig gevoel met zich mee voor veel volwassenen en kinderen. Bovendien merk ik dat mijn omgeving de afgelopen maanden veel rustiger was. Als er nu ineens veel prikkels om me heen zijn, moet ik echt even schakelen. Het kan zo maar zijn dat ook de kinderen, juffen en meesters straks weer moeten wennen om met veel personen in een ruimte te zijn. Voor de komende tijd is het daarom belangrijk de rust in jezelf en in je omgeving te bewaren. Het kan daarbij zeker helpen aandacht te besteden aan sociale vaardigheden en groepsvorming.’

Gevoelens verwoorden

‘Het punt is dat niet iedereen het makkelijk vindt om te verwoorden wat hij of zij voelt. Ik heb daar eerlijk gezegd zelf ook moeite mee… Ik vind het fijn als een gesprek spontaan verloopt, op mijn tempo en moet er niet aan denken dat op zo’n moment alle ogen op mij gericht zijn. Lopen en dan praten vind ik bijvoorbeeld een stuk aangenamer. Of m’n gevoelens opschrijven, wanneer ik daar behoefte aan heb. Zelf doe ik dat graag na een meditatie. Ook met de kinderen mediteer ik vaak. Een moment van even niks. Alleen rustig zitten en ademen. En daarna is er altijd ruimte om even met elkaar te delen hoe iedereen zich voelt.’

Combineer spel en gesprek

 ‘We weten dat beweging belangrijk is. Hoe mooi is het dus om spel en gesprekken te combineren? Zo blijven kinderen zich bewust van wat zij willen bereiken en hoe zij zich voelen. Kunnen ze verwoorden wat ze denken en voelen, hun grenzen aangeven, rekening houden met een ander en respectvol met elkaar omgaan. En tegelijkertijd ervaren ze dat ze echt onderdeel van de groep zijn. Hieronder vindt u vijf voorbeelden van leuke manieren om samen met de kinderen aan sociale vaardigheden en groepsvorming te werken.’

5 manieren om sociale vaardigheden te ontwikkelen

  1. Meditatie

Even met jezelf in contact komen, rustig worden en aandacht geven aan wat er speelt. Meditatie kan kinderen rustig maken en ze inzichten geven. Op YouTube vindt u veel ontspanningsmuziek. Laat de kinderen hun ogen dicht doen, rustig met hun voeten plat op de grond zitten en naar hun buik ademen… Na de meditatie volgt een gesprek over hoe zij zich nu voelen.

  1. Met je lijf het alfabet of een woord maken

De kinderen krijgen in teamverband een woord. Met hun lichamen maken ze de vorm van de letters na. Ze liggen hierbij op de grond, dus zorg voor voldoende ruimte. Verdeel de klas in groepjes en geef ze een woord. Met een stopwatch kunt u ook bijhouden wie het snelst is. Na het spel gaat u met de kinderen in gesprek om te evalueren hoe de samenwerking is verlopen. De kinderen van de andere groepen geven ook feedback op hetgeen zij hebben waargenomen.

  1. Complimententunnel

Dit spel richt zich op complementen geven en ontvangen. De kinderen staan in twee rijen tegenover elkaar. Een leerling loopt rustig door de tunnel en luistert naar de complimenten die de anderen geven. Geef de kinderen als tip mee om zich te richten op het innerlijk en geef ze vooraf de tijd om even na te denken. Naderhand vindt er een gesprek plaats over wat het kind heeft gehoord en hoe het kind dat heeft ervaren.

  1. Dagboek

Laat de kinderen een boekje voor zichzelf maken. Hierin schrijven ze elke dag op wat ze hebben gedaan: waar ze trots op zijn en waar ze moeite mee hebben. Hoe de juf of meester ze hierbij kan helpen. Wat ze hebben geleerd. Wat ze wel en niet leuk vinden. Zij kunnen het boekje gedurende de dag pakken wanneer ze dat willen of tijdens de dagafsluiting. Hebben ze tijd over? Laat ze er dan een mooie tekening in maken. Het is ook leuk als de kinderen aan het einde van de dag aan elkaar willen vertellen wat ze hebben opgeschreven.

  1. Speurtocht

Verken de buurt en bedenk voor de kinderen een leuke speurtocht waarbij de kinderen actief in de omgeving aan de slag gaan. Wellicht is het mogelijk om de kinderen in twee groepen te verdelen en ze de opdracht te geven om voor elkaar een speurtocht uit te zetten… Sluit de opdracht af door op locatie een spel te spelen en een groepsfoto te maken!

Verlaag de werkdruk van uw leerkrachten

Zijn uw leerkrachten zo druk met het bijspijkeren van de primaire vakken dat zij eigenlijk niet toekomen aan sociale vaardigheden en groepsvorming? Neem dan contact op Dynamic Activities. Lessen die zijn gericht op sociale vaardigheden ontwikkelen, zitten standaard in ons lesaanbod. Onze professionele vakleerkrachten weten als geen ander hoe zij de kinderen hierbij kunnen helpen. Bovendien helpen zij zo de werkdruk van uw leerkrachten te verlagen.