Blog

Achter de schermen – een leerkracht

29 oktober 2018

Dit jaar bestaat Dynamic Activities tien jaar! Een decennium met een hoop groeicurves, bijzondere momenten en prachtige verhalen. Wie beter dan onze leerkrachten kunnen hier iets moois over vertellen? We gaan in gesprek met Mayron.

Dit jaar bestaat Dynamic Activities tien jaar! Een decennium met een hoop groeicurves, bijzondere momenten en prachtige verhalen. Wie beter dan onze leerkrachten kunnen hier iets moois over vertellen? We gaan in gesprek met Mayron.

Mayron, hoe lang werk je voor Dynamic Activities en waarom?
“Ik werk er alweer zeven jaar en still counting. Ik vind het fijn dat geen enkele dag hetzelfde is. Ik houd van de afwisseling.”

Wat vind je het leukste aan je werk bij Dynamic Activities?
“Het contact met de kinderen! Kinderen zijn grappig en eerlijk. Ik kan nooit voorspellen hoe een dag wordt, elke school en elke klas heeft een andere energie. Ik moet daarvoor continu schakelen, en dat vind ik iets heel leuks om te doen. Ik heb flexibiliteit leren ontwikkelen.”

Welke lessen geef je?
“Ik ben begonnen als allround leerkracht en gaf taal, koken en vaardigheid. De laatste jaren ben ik me meer gaan focussen op Engelse lessen. Ik had altijd al veel affiniteit met het vak en ik ben van huis uit Engels opgevoed. Een paar jaar geleden heb ik de overstap gemaakt en momenteel geef ik alleen nog maar Engelse lessen.”

Wat heb je geleerd de afgelopen jaren?
“Consequent zijn is goed! Je kan niet iets zeggen tegen leerlingen om vervolgens iets anders te doen. Leerlingen houden van eerlijkheid en openheid. Dat probeer ik altijd te doen. Eigenlijk heb ik zoveel geleerd, ik kan wel een waslijst opnoemen. Maar het belangrijkste denk ik: wat je uitstraalt, dat krijg je ook terug.”

Noem eens een hoogtepunt in je carrière…
“Ik heb niet echt één hoogtepunt. Maar elk moment dat een leerling iets geleerd heeft – al is het maar iets kleins – dat vind ik een hoogtepunt. Bijvoorbeeld: als we afspraken maken over hoe kinderen op het plein horen te spelen en ik zie ze die regels oppikken…dan voelt dat als een hoogtepunt.”

Denk je dat er veel in het onderwijs is veranderd over tien jaar?
“Ja. We zijn er nu al mee bezig, maar we gaan nog veel meer digitaal worden. Er komen veel opties om lessen thuis te volgen. Al denk ik wel dat de scholen blijven. Het sociale aspect van leren en samen ontwikkelen, dan hoort bij een school. De wereld wordt door de digitale wereld kleiner, we gaan nog meer met computers werken.”

En de rol van de leerkracht over tien jaar?
“Die blijft, sowieso. Je zal een leerkracht altijd nodig hebben. Ik denk dat wij meer hulpmiddelen krijgen en hopelijk worden we wat meer ontlast. Nu hebben de groepsleerkrachten om me heen het best zwaar, want naast lesgeven komt er ook een hoop papierwerk bij kijken. Het is nu echt druk. Ik hoop dat we in de toekomst ook dat meer kunnen digitaliseren.”

Hoe denk je dat Dynamic Activities er dan uitziet?
“Even innoverend als nu. Dynamic Activities denkt altijd mee. Komt er iets nieuws op de markt? Dan weten wij al wat. Sterker nog, vaak hebben we al een les bedacht. Wij kunnen altijd wel een rol vervullen voor een school.”