Blog

Achter de schermen – onze coördinator

29 oktober 2018

Dit jaar bestaat Dynamic Activities tien jaar! Een decennium met een hoop groeicurves, bijzondere momenten en prachtige verhalen. Tijd om de mensen achter de schermen te leren kennen. Deze dame startte in 2011 als stagiair bij Dynamic Activities en is inmiddels doorgegroeid als coördinator. Met ongeveer 50 vakleerkrachten onder haar hoede, houdt ze zich bezig met planning en het matchen van opdrachten en vakleerkrachten. We ging het gesprek aan met Bo de With.

Dit jaar bestaat Dynamic Activities tien jaar! Een decennium met een hoop groeicurves, bijzondere momenten en prachtige verhalen. Tijd om de mensen achter de schermen te leren kennen. Deze dame startte in 2011 als stagiair bij Dynamic Activities en is inmiddels doorgegroeid als coördinator. Met ongeveer 50 vakleerkrachten onder haar hoede, houdt ze zich bezig met planning en het matchen van opdrachten en vakleerkrachten. We gingen het gesprek aan met Bo de With.

Bo, wat houdt je functie in?
“Ik ben veel bezig met planning en zoek de juiste vakleerkracht voor een opdracht. Niet iedereen is geschikt voor elke school. Ik let heel erg op wie ik waar kan plaatsen. Daarnaast moet ik de administratie op orde houden en beheer ik de contractondertekening. Eigenlijk ben ik het aanspreekpunt voor al onze vakleerkrachten. Iedereen die vragen of opmerkingen heeft, komt bij mij terecht. Verder neem ik, samen met andere collega’s, de kwaliteitsmonitor af.”

Kan je wat meer vertellen over de kwaliteitsmonitor?
“Dat is eigenlijk een check van het presteren van onze vakleerkrachten. We gaan naar de school toe en zitten echt een uur lang bij ze in de les. Met behulp van een vast formulier vinken we belangrijke punten af en zetten we er eventueel opmerkingen bij. De kwaliteitsmonitor is onze standaard om de kwaliteit van de lessen te waarborgen. Uiteraard krijgt de vakleerkracht een terugkoppeling van dit rapport, net als de school. Gemiddeld doen we dit twee à drie keer per school, maar als er iets niet helemaal lekker loopt, dan doe ik het vaker.”

Wat vind je leuk aan je werk?
“Mijn werk is nooit hetzelfde. Ik ben wel vaak met dezelfde dingen bezig, maar elke dag is anders. Het contact met de vakleerkrachten geeft mij energie, daarnaast zitten er hele fijne collega’s op kantoor. Mijn werk is echt mensenwerk. En dat is niet altijd even gemakkelijk, want soms zijn er periodes met veel zieke mensen, en dan ben ik continu bezig met een invaller te regelen. Dat is niet zozeer een leuk aspect, maar wel een flinke uitdaging.”

Wat vind je belangrijk in je vak?
“De juiste communicatie. Mijn vakleerkrachten zitten extern op een school en dus moeten wij goed weten wat er speelt. Ik wil niet dat diegene denkt: ‘Ik zit op afstand, ik sta er alleen voor.’ Bij Dynamic Activities helpen we elkaar en ondersteunen we elkaar. Ik vind het belangrijk dat we flexibel en eerlijk zijn. Gaat er iets niet? Geef het dan aan. Ligt de school je niet? Dat kan natuurlijk gebeuren, maar dat kan ik niet weten als je niks zegt. Dus praat erover met me en we vinden een oplossing.”

Kan je een hoogtepunt noemen in je carrière?
We hebben ooit een Eindtoetsposter gemaakt voor leerlingen uit groep acht. Deze poster hielp leerlingen en vakleerkrachten om ze voor te bereiden op de toets. Het bleek een groot succes! Daarnaast is de Zomerschool echt een hoogtepunt voor me. De Zomerschool zelf heeft ook een coördinator op locatie, maar ik houd me bezig met de voorbereiding. Ik maak de programma’s en ben druk bezig met de werving en selectie. Dat is zo’n prachtig project! Bij de afsluiting zag ik hoe fijn de kinderen het hadden en stonden vakleerkrachten te huilen om afscheid te nemen. Dan denk je wel: ‘Ja, ik heb echt een dedicated vakleerkracht gevonden.”