Nieuws

Constante kwaliteitsmonitoring van lessen

7 oktober 2020

Kwaliteitsmonitoring van lessen is essentieel. Je wilt immers een goede, constante kwaliteit van onderwijs bieden. Daarom is er de afdeling Research & Development (R&D) van Dynamic Activities. Zo weet je zeker dat de kwaliteit van ons aanbod en onze vakleerkrachten op orde is en word jij ontzorgd. Eén van de medewerkers, Natasa Todorovic, vertelt wat de kwaliteitscontrole precies inhoudt.

Begeleiding vakleerkrachten

‘Veel vakleerkrachten zijn maar één dag per week op een school. Daarom hebben zij intensief contact met onze coördinator vakleerkrachten. De coördinator begeleidt ze bij het hele proces en spreekt ze regelmatig. Gewoon: voor of na de lessen. Vanuit R&D werken wij weer heel nauw samen met de coördinator. Flexibiliteit en snel schakelen vinden we namelijk heel belangrijk. De lijnen zijn echt kort. Als er vragen zijn over een specifieke leerling bijvoorbeeld, of over de organisatie of een lesmethode, dan kunnen we dat snel oppakken en samen oplossen. Zo nemen wij scholen de zorg uit handen.

Kwaliteitsmonitoring van lessen

‘We houden ook met regelmaat een kwaliteitsmonitor, waarbij we daadwerkelijk in de les meekijken. Op basis daarvan geven we feedback aan de leerkracht en houden we een vinger aan de pols. Voor nieuwe vakleerkrachten kan dat even spannend zijn, maar ze zien het ook als iets positiefs, waardoor ze zich verder kunnen ontwikkelen. Ik kreeg van de week nog een mailtje van iemand die me bedankte, omdat ze zo fijn met me kon sparren. Het is hoe dan ook een goede manier om scherp te blijven. En voor scholen is het fijn dat zij hier geen tijd in hoeven te investeren.

Trainingen

‘Constateren we dat er dingen beter kunnen, dan biedt een individuele training soms uitkomst. De vakleerkrachten kunnen daar overigens ook zelf om vragen wanneer ze daar behoefte aan hebben. Dat kan elke week. Op kantoor organiseren we sowieso meerdere keren per jaar diverse soorten trainingen voor ze. Dat zijn mooie momenten om met een andere blik naar lesgeven te kijken en met collega’s ervaringen uit te wisselen.

Overal dezelfde kwaliteit

‘We borgen de kwaliteit ook door duidelijke leerdoelen en -lijnen te ontwikkelen voor alle lesmethodes en lesprogramma’s. Door mooie programma’s te maken en de lesmaterialen daarop af te stemmen. Dat geeft de vakleerkrachten duidelijke handvatten voor hun lessen en het draagt bij aan een gestroomlijnde planning. Scholen weten hierdoor zeker dat de inhoud en kwaliteit overal gelijk zijn en zijn bovendien verzekerd van een doorgaande leerlijn. Naast het bewaken van het bestaande aanbod, maken we ook nieuwe lesprogramma’s. Oog voor huidige trends en vooral ook voor de behoeftes van de leerlingen en opdrachtgever: dat zijn onze belangrijkste uitgangspunten. Zodat we vervolgens lessen kunnen ontwikkelen die echt bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen.’