Nieuws

Dagprogrammering in Rotterdam: de volgende stap

14 maart 2022

Op 14 februari vond een livestream plaats, waarin alle betrokken partijen binnen de gemeente het hadden over de dagprogrammering in Rotterdam. Schooldirecteuren van PO en VO, schoolbesturen, ambtenaren en aanbieders van verlengde leertijd deelden allemaal hun ervaringen. Over één ding was iedereen het eens: de verlengde leertijd is goed voor kinderen, dus willen we ermee dóór!

Positieve ervaringen met dagprogrammering in Rotterdam

Tijdens de online bijeenkomst bespraken de deelnemers hun eigen ervaringen met de leertijdverlenging. Wat voor een impact heeft het op scholen? En hoe ervaren leerlingen deze extra lessen? Wat vooral naar voren kwam, is dat iedereen ziet dat kinderen hierdoor in aanraking komen met hun talenten. Talenten die anders wellicht voor altijd buiten hun blikveld zouden blijven. Ook was er een duidelijke verbetering in de beheersing van taal en rekenen, met betere schoolresultaten tot gevolg.
Daarnaast zorgt de inzet van externe vakleerkrachten ervoor dat de eigen groepsleerkrachten meer tijd tot hun beschikking hebben, waardoor zij zich bijvoorbeeld kunnen focussen op hun administratie. Hierdoor verlaagt de ervaren werkdruk.

Iedereen wil dóór

Al met al zijn het mooie signalen die we over de hele linie ontvangen. Toch benadrukte een projectleider mentale gezondheid dat er binnen de verlengde leertijd wel wat meer aandacht mag zijn voor het sociaal en emotioneel welzijn van kinderen, zodat zij ook op dat vlak steviger in hun schoenen staan.
De komende tijd vindt er nader onderzoek plaats, om duidelijk te krijgen wat de voortgang qua taal en rekenen exact inhoudt, vertelde de gemeentelijk coördinator dagprogrammering. Ook moet nog worden gekeken wat er volgend schooljaar financieel mogelijk is. Over één ding was iedereen het echter eens: we willen door met de dagprogrammering, om zo alle kinderen de kans op een mooie toekomst te bieden!

Bevestiging

“We waren vooral heel blij om te merken dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen”, vertelt Tamara Kuzmanovic, relatie- en educatiemanager bij Dynamic Activities, naar aanleiding van deze bijeenkomst. “Het is zo mooi om te merken dat we in dat opzicht allemaal hetzelfde nastreven: een optimale ontwikkeling van kinderen. Daarnaast bevestigde deze bijeenkomst dat we op de goede weg zitten. We bieden al maatwerk lesprogramma’s taal en rekenen aan, die volledig zijn afgestemd op de behoeften van de school én zelfs van de individuele behoeften van kinderen. En binnen ons lesprogramma sociale vaardigheden maken we leerlingen ervan bewust wat ze voelen en waar ze wel of niet invloed op hebben. We zijn blij dat we zo samen met de scholen echt het verschil kunnen maken!’

Meer over de dagprogrammering in Rotterdam

Wil je meer weten over de dagprogrammering in Rotterdam of omstreken? We wisselen graag met je van gedachten over de mogelijkheden op jouw school. Bel jij?

WordPress › fout

Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site.

Meer informatie over probleemoplossing in WordPress.