Nieuws

Dynamic Activities biedt sneller en leuker Engels leren via Groove.me!

18 juli 2013

Sinds dit schooljaar biedt Dynamic Activities lessen Engels aan via Groove.me. Groove.me is de eerste complete lesmethode waarbij muziek de basis is van alle lessen. Hier is voor gekozen omdat muziek werkt, leerlingen zijn gemotiveerder om de taal eigen te maken en leren hierdoor sneller. Groove.me past dan ook bij de methode die wij bij de meeste van onze lessen hanteren. Lessen aanbieden die kinderen aanspreken motiveert en stimuleert daardoor het leervermogen.

‘Ik heb thuis de songtekst opgezocht op internet, ik deze nu uit mijn hoofd. Wilt u het horen, juf?’.

Groove.me in het basisonderwijs

Hoewel Engels in het Nederlandse onderwijs op dit moment nog alleen verplicht is in groep 7 en 8, beginnen steeds meer scholen al in groep 6 of zelfs eerder met Engels. Ervaringen uit andere Europese landen laten zien dat het heel goed mogelijk is om al eerder te beginnen.

Jonge kinderen worden steeds vaker geconfronteerd met de Angelsaksiche cultuur waarop Nederland gericht is. Via tv-programma’s, popmuziek, computerspelletjes en dergelijke komen kinderen in aanraking met de Britse en Amerikaanse taal en cultuur. Engels is geen volkomen onbekend terrein voor de doorsnee basisschoolleerling.

Groove.me is een revolutionaire digibord lesmethode Engels voor het basisonderwijs.In de lessen wordt het thema van het liedje gebruikt om leerlingen Engels te leren, daarbij komen alle vaardigheden aan bod.

Waarom muziek werkt

  • Muziek helpt kinderen om Engels beter te onthouden doordat er tijdens het luisteren naar de muziek er een emotie ontstaat bij de kinderen
  • Bijna alle kinderen houden van muziek en volgen de hits uit de top 40. Ze zijn heel nieuwsgierig naar ‘hun’ helden en willen van alles weten over de muziek en het Engels kunnen begrijpen. Hun motivatie om Engels te willen leren is en blijft door de keuze voor deze muziek enorm groot.
  • Muziek geeft zelfvertrouwen
  • Met muziek leer je Engels via zoveel mogelijk intelligenties: zien, kijken, horen, luisteren, zeggen, zingen, lezen, voelen en bewegen. Ook via het digibord en de opdrachten speelt de lesmethode Groove.me steeds in op diverse zintuigen en leerstijlen met opnieuw als gevolg dat kinderen sneller Engels leren.

‘Dit is de leukste les Engels, ik ben blij dat ik me heb ingeschreven!’.

Werkwijze

In overleg met de school kiezen we het niveau dat het best aansluit op de groep. Niveau 3 (a, b en c) dekt altijd de kerndoelen, waarbij de kinderen met 3b en 3c tot een hoger niveau komen. Groove.me omvat totaal dertig lessen per jaar, per groep. Vijftien liedjes vormen de basis, bij elk liedje horen twee lessen.

Iedere les start klassikaal met het digibord. Daarna gaan leerlingen zelfstandig aan de slag met de werkbladen. Dit kunnen de leerlingen volledig digitaal doen, of met geprinte werkbladen.

Er is een eenvoudig differentiatiemodel binnen de les. Elke opdracht daagt uit op verschillende niveaus. Daarnaast biedt elke worksheet extra opdrachten.
Elk jaar worden een deel van de lessen vernieuwd, waardoor Groove.me altijd een actuele en aansprekende methode Engels blijft.

‘Ik ga deze zomer naar Engeland of vakantie, die lessen komen nu echt van pas juf!’.

Toetsing

Bij elke song hoort een kennistoets waarin de woorden, zinnen en grammatica worden bevraagd. Na elke 5 songs kan er een vaardigheidstoets worden afgenomen waarin de onderdelen Engels spreken en lezen worden getoetst.

Voor een korte impressie van een les Engels van Groove.me kunt u dit filmpje bekijken.

Wilt u ook lessen Engels via de Groove.me methode bij u op school? U kunt contact met ons opnemen voor een vrijblijvend gesprek. Een andere methode Engels bij ons afnemen kan natuurlijk ook. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

De quotes, foto’s en het filmpje in dit artikel komen van de lessen Groove.me op Basisschool Wilhelmina, Rotterdam