Interview

Evaluaties lessen en (vak)leerkrachten borgen kwaliteit

15 november 2024

Om onze kwaliteit te borgen, vinden na ieder blok evaluaties van lessen, lesprogramma’s en (vak)leerkrachten plaats. Nu het eerste blok erop zit, heeft onze kwaliteitsmedewerker Celine net alle evaluaties afgerond. Wat vinden de scholen van onze naschoolse en binnenschoolse activiteiten en de organisatie? En wat zien zij als de meerwaarde?

Evaluaties lessen en begeleiding (vak)leerkrachten

“De scholen vinden het heel waardevol dat wij de kwaliteit zo monitoren. Niet alleen met deze evaluaties, maar bijvoorbeeld ook door te zorgen dat leerkrachten en vakleerkrachten uitgebreid worden gebrieft voordat ze ergens starten. En als ze zijn gestart, komen we ook op lesbezoek. Dan kunnen we echt zien wat er in de praktijk goed gaat en op welke vlakken wellicht nog ontwikkeling nodig is. Daar begeleiden we onze medewerkers dan in, om die aandachtspunten weg te werken. De scholen koppelden dan ook terug dat ze het heel fijn vinden om te merken dat leerkrachten en vakleerkrachten niet zomaar aan hun lot worden overgelaten, maar goed worden begeleid.”

Blikveld verbreden en anders denken

“Naast de gangbare lessen als taal en rekenen, verzorgen we ook veel lessen over onderwerpen waar leerlingen nog nooit eerder kennis mee hebben gemaakt. Martial arts of dj-lessen bijvoorbeeld, of wetenschap & techniek en kunst. De scholen signaleren dat leerlingen dat heel gaaf vinden en dat ze er ook heel veel van opsteken. Ze verbreden hun blik en worden gestimuleerd creatief te denken. Zo leren ze bijvoorbeeld een hypothese te stellen en na te denken over waarom iets zo zou kunnen zijn. Of waarom iets wel of niet zou kunnen werken. Door lesstof bovendien op een onderzoekende manier aan te bieden, merken ze ook dat het niet erg is als iets niet in een keer goed gaat. Dat je met doorzettingsvermogen verder komt.
Wat verder als waardevol naar voren kwam uit de evaluaties, is dat scholen het fijn vinden dat samenwerken en sociale vaardigheden ontwikkelen in heel veel lessen worden meegenomen.”

Vaste mensen en continuïteit

“Wat ik verder veel heb terug gehoord, is dat scholen het waarderen dat we echt een match proberen te maken tussen de (vak)leerkracht en de school, waardoor mensen goed op hun plek zitten. Dat zorgt ervoor dat sommige vakleerkrachten soms al jaren op dezelfde school werken. Die continuïteit is heel waardevol, omdat kinderen zo weten waar ze aan toe zijn en een vertrouwensband kunnen opbouwen.
En mocht de leerkracht of vakleerkracht door omstandigheden niet kunnen werken, dan overleggen we met de school of we een invalkracht moeten regelen.”

Verslaglegging

“Hoewel de scholen heel positief zijn, hebben we ook wel een aandachtspuntje. Scholen zouden graag maar één contactpersoon per afdeling willen hebben, zodat ze altijd iemand spreken die precies weet wat er speelt. Dat pakken we nu intern op, door daar onder andere heldere afspraken over te maken en te zorgen voor een goede verslaglegging en interne communicatie.”