Nieuws

“Ik wil als gediplomeerd leraar in Nederland voor de klas staan”

28 november 2022

Louis Morisson liet alles wat hij had in Suriname achter: zijn vrienden en familie, buren, werk, auto, huis. Samen met een aantal anderen werd hij begeleid om in Nederland een nieuwe start te maken, als leraar op een basisschool. Nu is hij bezig met een voltijdopleiding aan de pabo in Rotterdam om de juiste papieren te halen en loopt hij al stage. “Het is mijn doel om als gediplomeerd leraar in Nederland voor de klas te staan.”

Ruime ervaring

“In Suriname ben ik zeven jaar leerkracht van groep 8 geweest”, vertelt Louis. “Daarna heb ik mijn hoofdakte behaald en heb ik nog twee jaar zang- en tekenles gegeven aan alle groepen 3 tot en met 8. En ik ben nog tien jaar hoofd van een school geweest. Ondertussen had ik ook mijn MO-A Nederlands behaald, maar ik besloot om op de basisschool te blijven werken.
Ik vond het leven als schoolhoofd op gegeven moment een beetje slepend. Het is steeds hetzelfde. Het speelde dus al een tijd door mijn hoofd dat ik een andere uitdaging wilde. Dat ik een grote stap wilde zetten. Ik wilde alles achter me laten en naar het buitenland, om te leren om daar onderwijs te geven. Vandaar dat ik naar de informatiesessie van Dynamic Activities ben gegaan: die begeleiden leerkrachten om in Nederland een lerarenopleiding te volgen.”

Nieuwe start

Na afloop had Louis nog wat twijfels, maar toen hakte hij de knoop voor zichzelf door: “Ik was bang om uit mijn comfortzone te komen, maar op een gegeven moment zei ik tegen mezelf: ‘Je gaat ervoor! Je gaat het doen!’ Ik ben het traject gaan volgen waarbij je wordt begeleid om je in te schrijven voor de pabo en je een visum aanvraagt. En ik kreeg goed nieuws: ik mocht naar Nederland komen.
Wow! Daar schrok ik toch van. Toen realiseerde ik me dat ik het echt ging doen. Dat ik wegging uit Suriname. Ik heb alles geregeld en in orde gemaakt en ben op het vliegtuig gestapt. Natuurlijk: als ik aan mijn vrienden en familie denk of aan de kinderen van school, dan krijg ik wel even traantjes, maar ik kijk heel bewust vooruit en dat gaat goed.”

Interactieve lessen

In augustus was het zover en arriveerde Louis in Nederland, waar hij werd opgevangen door de kinderen van zijn pleegmoeder. In september startte hij met de pabo. “Het is best veel, ook omdat ze hier werken met semesters van acht weken, terwijl in Suriname periodes van drie maanden worden aangehouden. Het gaat snel en je moet ook al snel veel toetsen maken.
Ik heb wel het idee dat ik al veel heb opgestoken qua werkvorm. De manier van lesgeven is hier heel anders dan in Suriname. Je moet veel meer zelf doen en uitzoeken. Het is veel interactiever. Je wordt geprikkeld om te praten en aan het werk gezet. Die werkwijze zie je ook op de basisschool terug: kinderen worden gestimuleerd om zelf te ontdekken en te doen. Die manier van werken wil ik me eigen maken. In Suriname sta je als leerkracht voor de klas en moeten de kinderen zitten en luisteren. Nu probeer ik heel bewust die andere rol op te pakken.”

Zelfstandig voor de klas

En met die andere rol is Louis ook meteen al heel actief bezig. Hij loopt namelijk al stage op een basisschool in Rotterdam, waar hij twee dagen per week voor groep 3 staat. Het feit dat Louis al zoveel ervaring voor de klas heeft, is daarbij natuurlijk een enorm voordeel. “Sinds half november sta ik één dag per week alleen voor de groep en dat gaat goed. Het is wel heel intensief, omdat ik nog niet eerder met een groep 3 heb gewerkt. Binnenkort komt de begeleider van de pabo langs: zij gaat me dan beoordelen op een les.”

Begeleiding

“Ik kan altijd bij mijn begeleider van de opleiding en bij Dynamic Activities terecht als ik ergens tegenaan loop of vragen heb. We hebben het er ook over wat goed gaat en wat beter kan. Ik kan gelukkig ook bij mijn medestudenten terecht: zij zitten al in dit Nederlandse systeem en weten hoe de dingen werken. Het is bijvoorbeeld best wennen dat alles digitaal gaat. Lesmateriaal en informatie staan online, verslagen moet je uploaden: dat is echt anders dan in Suriname, dus daar moet je je weg in vinden.”
“Natasa [Todorovic van Dynamic Activities – red.] helpt om het overzicht te behouden en een planning te maken van het werk, want het is veel. Dat is trouwens ook wel een groot verschil met Suriname: in dit land moet je écht, écht, écht plannen, anders gaat het mis. Een deadline is een deadline. In Suriname wordt daar veel flexibeler mee omgegaan.”

Goed einde

“Het is fijn dat ik samen met een aantal anderen uit Suriname in dit traject zit. We praten over dezelfde zaken. In één ding zijn we allemaal hetzelfde: we hebben allemaal een sterke wil om alles op alles te zetten om dit traject tot een goed einde te brengen. Het gaat met vallen en opstaan, maar we willen er echt het beste van maken. Daarbij houd ik steeds mijn doel voor ogen: ooit wil ik als gediplomeerd leerkracht in Nederland voor de klas staan.”

Ook op zoek naar een nieuwe leerkracht?

Is jouw school op zoek naar nieuwe leerkrachten? En zie jij het wel zitten om een ervaren, bevlogen leerkracht uit Suriname te laten overkomen, die bij jou stage loopt en tegelijkertijd een verkort pabo-traject doorloopt om een erkend diploma te behalen? Neem contact op. Nadat we de wensen en voorwaarden hebben besproken, kan het snel gaan!