Intensivering: elke dag extra oefenen, versnelt het leerproces

Vier dagen per week, een kwartier per dag, heel intensief bezig zijn met taal. “Een kwartier is maar kort, maar er wordt echt vól gewerkt: juist omdat het zo kort is. En dat maakt heel zeker verschil”, stelt Jacinta, die als coördinator dagprogrammering van Dynamic Activities bij de Da Costaschool in Rotterdam werkt. “Leerlingen hebben op deze momenten ook hun succeservaringen. Ze zien wat ze nu wél kunnen, wat ze vorige week nog niet konden.”
Intensivering lezen en spelling
Zo’n veertig leerlingen uit de groepen 3 tot en met 8 van de Da Costaschool krijgen intensiveringslessen op het gebied van lezen en spelling. Deze leerlingen gaan vier dagen per week, een kwartier per dag heel intensief met de stof aan de slag. “Ik haal de kinderen op uit de klas en doe dan bijvoorbeeld leesspelletjes, domino met woordjes of laat ze woordjes in elkaar zetten”, vertelt vakleerkracht Nafayah. “Of ze lezen een boekje: hardop of voor zichzelf.”
Versnelt leerproces
“Een kwartier is maar kort,” stelt Jacinta, “maar er wordt echt vól gewerkt: juist omdat het zo kort is. En dat maakt heel zeker verschil! Je merkt dat op alle niveaus. We doen dit voor de gewone leerlingen, maar ook voor de leerlingen uit de schakelklas, die vaak nog niet zo lang in Nederland zijn. Ook voor hen is deze intensivering ontzettend belangrijk, omdat die het leerproces versnelt.”
Nafayah beaamt dat deze werkwijze vruchten afwerpt: “Ik doe dit nu al drie jaar en zie leerlingen die ooit in groep 3 begonnen en nu in groep 6 zitten. Zij hebben alle stappen van het programma doorlopen en je ziet ze gaandeweg steeds beter worden.”
Succeservaringen
Elke dag uit de klas gehaald worden: hoe vinden de leerlingen dat zelf? “Hier op school vinden ze het heel normaal”, vertelt Jacinta. “En natuurlijk: ze hebben niet altijd evenveel zin, maar tegelijkertijd vinden ze die één-op-één aandacht fijn. Ze hebben hier ook hun succeservaringen. In hun klas lopen ze soms wat achter met lezen, maar tijdens dat kwartiertje zien ze heel duidelijk hun eigen resultaten en vorderingen. Ze zien wat ze nu wél kunnen, wat ze vorige week nog niet konden.”
Ook intensiveringslessen aanbieden?
Naast intensivering op het gebied van taal, is het ook mogelijk intensiveringslessen rekenen aan te bieden. Wil jij je leerlingen op deze manier structureel extra ondersteunen? Neem dan contact met ons op om je wensen te bespreken.