Kunstlessen met kleuters
Kunst met kleuters: dat kan zoveel meer zijn dan alleen tekenen en knutselen. Dat blijkt wel uit de kunstlessen die Indira namens Dynamic Activities verzorgt op OBS De Catamaran in Rotterdam. Daar weet zij creativiteit onder andere te combineren met meditatie en verrijking van de woordenschat. “Je ziet de kinderen vooruitgaan.”
Creëren vanuit rust
Op De Catamaran is Indira een begrip: ze geeft daar aan alle ruim 550 leerlingen kunstlessen. Ook aan de allerkleinsten. “We beginnen de lessen altijd met een stukje bewegen en meditatie, zodat ze vanuit gevoel en beleving en vanuit rust en aandacht kunnen beginnen. Om iets te creëren of maken is het namelijk belangrijk om niet te kijken naar wat klasgenoten of de juf doen, maar om dichtbij jezelf te blijven. De kleuters doen hier heel goed aan mee en vinden het echt niet leuk als ik m’n klankschaal een keer niet bij me heb.”
Thema’s en begrippen
Daarna gaan ze aan de slag. “De Catamaran heeft me gevraagd om mijn lessen aan te laten sluiten op de thema’s waarmee de school werkt. Zo was het thema tijdens de Kinderboekenweek ‘Bij mij thuis’. In die week hebben we origami huisjes gemaakt. En in de herfst zijn we aan de slag gegaan met gedroogde bladeren en wasco, om de nerven naar voren te laten komen. Die plakken we dan weer bij een boom die de kinderen met hun handen hebben geverfd. Zo combineren we technieken.
Ik geef de kinderen ook heel bewust begrippen mee, zoals origami en nerven, en leg uit wat het betekent. Waar het vandaan komt. En dat je de nerven in het blad kunt vergelijken met de aderen in je lijf. Dat toets ik ook: of zulke termen blijven hangen.”
[lees verder onder de afbeelding]
Zelfvertrouwen
“Ik zorg dat mijn lessen zijn aangepast aan het niveau van de kinderen in de groep. Ik vind dat zij zelf bezig moeten zijn en de creatieve ruimte moeten hebben om een eigen invulling te geven aan een opdracht. Kinderen moeten erop kunnen vertrouwen dat ze het zelf kunnen en dat ik ze als juf ondersteun. Wat daarbij helpt, is dat we tegenwoordig langer met eenzelfde techniek bezig zijn, in plaats van elke les iets anders te doen. Na een tijdje merk je dat kinderen met sprongen vooruit gaan en het helemaal onder de knie krijgen. Dat geeft zoveel zelfvertrouwen.”
Nieuwkomers
De sfeer in de lessen is heel relaxed. Indira: “Wil een kind niet meedoen met de opdracht, dan vraag ik wat ze wél willen. Als ze maar aan het werk zijn: nietsdoen is geen optie. De enige uitzondering die ik hierop maak, is voor kinderen die komen wennen of die net in Nederland zijn aangekomen en de taal nog niet beheersen. Ze zitten soms nog helemaal in hun schulp. Ik geef ze de materialen en laat zonder woorden zien wat de bedoeling is, neem ze aan de hand om bij andere kinderen te kijken en blijf dan even bij ze zitten om te kijken of ze het oppakken. Soms is het allemaal zoveel voor ze, dat ze alleen maar willen zijn en kijken. Dan laat ik ze gewoon. Voor andere nieuwkomers is dit juist het moment om uit hun schulp te komen. Hier kunnen ze zonder woorden, zonder taal, laten zien wat ze kunnen. Dan stralen ze helemaal.”
Beroemdheid
En juist omdat het zo gezellig en relaxed is in haar lessen, vinden de kinderen het geweldig om van Indira les te krijgen. “Ik hoor van de juffen dat de kunstjuf wel een beetje een beroemdheid is. En een meisje vertelde dat haar jongere zusje niet naar school wilde, maar toch ging, omdat ze kunst had die dag. Dat is natuurlijk geweldig om te horen.”
Ook Kunst voor Kleuters op school
Wil jij de allerjongsten op jouw school ook verrassende en uitdagende lessen kunst aanbieden? We vertellen je graag over de mogelijkheden om het lesprogramma aan te laten sluiten op jouw school en wensen.