Blog

“Ik ben er trots op dat we scholen echt maatwerk bieden”

23 september 2022

“Bij elke vraag die we vanuit scholen krijgen, vragen we ons steeds af: waar is deze school mee geholpen? En wat willen ze bereiken?”, vertelt Romola Koeber, accountmanager bij Dynamic Activities. “Van lessen en lesmethodes tijdens de reguliere lessen, verlengde leertijd of vakantiescholen, tot bekwame (vak)leerkrachten: alles moet perfect aansluiten op de wensen, cultuur en doelstellingen van de school. Dat is maatwerk: daar zijn we hier op kantoor echt van doordrongen. Het is meteen ook de uitdaging die ons werk zo leuk maakt.”

Maatwerk, want elke vraag is anders

“Scholen benaderen ons met uiteenlopende vragen”, aldus Romola. “Er zijn scholen die merken dat leerlingen op bepaalde gebieden vastlopen en ze daarom extra willen ondersteunen. Andere willen meer aandacht geven aan talentontwikkeling. Dan gaat het vooral om de invulling van de leertijduitbreiding  en de vakantiescholen. Deze scholen hebben vaak een heel gerichte vraag, waarbij de focus meestal ligt op onderdelen van taal, rekenen of lezen.
Maar het kan ook gaan om de invulling van lessen tijdens de reguliere schooltijd. Ze willen bijvoorbeeld de creatieve lessen of muzieklessen laten verzorgen door vakleerkrachten met expertise hierin. Dan merk je dat sommige scholen al exact weten wat ze willen, terwijl andere het juist prettig vinden als je de verschillende opties in kaart brengt en met ze meedenkt over de invulling. Willen ze bijvoorbeeld heel algemene muzieklessen of willen ze de leerlingen kennis laten maken met verschillende muziekvormen, zoals djembé en rappen?”

Samen werken aan de beste oplossing

“We nemen de tijd om naar scholen te luisteren en om samen te kijken naar de beste oplossing. Samen: dat vinden we belangrijk. Samen werken aan het hoogste doel: de beste onderwijsresultaten en tevreden leerlingen.
Voor een basisschool in Schiedam ontwikkelden we bijvoorbeeld een speciaal lesprogramma ‘Maatschappelijk ondernemen’ voor de plusklas. Leerlingen zetten hierin een eigen bedrijf op. Het doel was enerzijds om hun executieve vaardigheden te trainen, maar anderzijds lag er ook een nadrukkelijke vraag van de school of we ‘obstakels’ wilden inbouwen, zodat leerlingen meer zouden worden uitgedaagd en nieuwe skills zouden leren. Ze moeten zich bij deze lessen echt inzetten en af en toe leren omgaan met teleurstellingen. Voor sommige leerlingen is dat voor het eerst in hun basisschoolcarrière.”

Lessen én (vak)leerkrachten die passen

“Als de wens en het doel van de school helder zijn en de lessen zijn bepaald, overleggen we ook over de lesmethode of het gebruik van thema’s. Willen ze dat we gebruikmaken van hun eigen lesmethode? Van een bestaande methode die wij hebben ontwikkeld? Of van een nieuw te ontwikkelen lesmethode, helemaal afgestemd op hun behoefte? Scholen maken hierin zelf hun keuze.
Na het inventarisatiegesprek werk ik op kantoor een voorstel uit in een opdrachtbriefing voor de coördinatoren. Daarbij schets ik zoveel mogelijk in detail een beeld van de wensen en sfeer van de school. Ik geef ook wel aan wat voor een soort persoon of karakter ik denk dat het beste bij deze school past. Zo kunnen zij gericht op zoek naar een passende collega. Dat is heel bepalend voor het succes.”

Oog voor kwaliteit

“De afdeling kwaliteit kijkt ook mee naar het hele proces. Hoe ontwikkelen we didactisch onderlegde lesprogramma’s die concreet invulling geven aan de wensen van de school? Welke lesmaterialen zijn hiervoor nodig? Daar gaan zij mee aan de slag, om uiteindelijk te komen tot een maatwerk programma.
Ze kijken ook of het profiel van een (vak)leerkracht in de praktijk goed bij de school en de vraag aansluit. En of de (vak)leerkracht deze lessen direct kan geven of dat er extra training nodig is. Gemiddeld genomen zijn we zo’n vier weken bezig, vanaf het eerste gesprek totdat we de lessen kunnen aanbieden mét een (vak)leerkracht.”

Slim organiseren

“Maar we houden ons niet alleen bezig met de invulling van de lessen. We denken ook actief met scholen mee om hun lerarentekort het hoofd te bieden. Hoe kunnen we de aanwezige leerkrachten zo optimaal mogelijk inzetten? Hoe kunnen we hem of haar ondersteunen? En kunnen we creatieve oplossingen bedenken om gaten in de formatie te vullen?
Momenteel draaien we bijvoorbeeld een pilot, waarbij een goed onderlegde vakleerkracht één dag per week projectonderwijs biedt aan een groep 8. Ze geeft onder andere lessen burgerschapsvorming, muziek, handvaardigheid en sociale vaardigheden. De eerste geluiden zijn heel positief; ze is echt opgenomen in het team. Het is mooi dat we door in oplossingen te denken, voorkomen dat klassen naar huis worden gestuurd. En dat we daarnaast de school kunnen ontzorgen.”

Continuïteit

“Dat ontzorgen doen we ook door scholen continuïteit te bieden. Dan doen we enerzijds door zoveel mogelijk dezelfde (vak)leerkrachten op een school in te zetten, zodat de leerlingen steeds een bekend gezicht zien. Aan de andere kant werken we ook met een pool invalkrachten die inzetbaar zijn in geval van ziekte of verlof. Het is mooi dat we scholen ook op die manier kunnen ondersteunen.”

Trots

“Dat is wel iets waar we bij Dynamic Activities trots op zijn. We nemen de tijd om naar de scholen te luisteren, zoeken naar oplossingen buiten de geijkte paden en zetten alles op alles om kwaliteit te leveren. We gaan een partnerschap met de scholen aan, want door heel goed samen te werken komen we tot de beste resultaten. Daar voelen we ons verantwoordelijk voor. We gaan voor langetermijnrelaties, dus daar investeren we in.
Ik vind het een waardevol compliment als ik terug hoor dat scholen ons een betrouwbare partner vinden. Dat ze blij zijn dat we korte lijnen hebben en betrokken zijn. En dat we snel reageren: óók als er een keer iets misgaat. Dat zijn de momenten dat ik me trots voel op mijn werk en mijn collega’s.”

Direct aanvragen

Wil jij je leerlingen deze les aanbieden? Vul het formulier in en klik op versturen. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om je wensen te bespreken. Tot gauw!

Interesse in
Toestemming
This field is for validation purposes and should be left unchanged.