Blog
Uitgelicht aanbod

Mindfulness in de klas: zo creëer je rust

Sinterklaas is in het land. Pakjesavond en de feestdagen komen er weer aan. Dat betekent vaak: stuiterende kinderen die moeite hebben om zich te concentreren. Met mindfulness in de klas breng je op een leuke manier de rust terug, waardoor de kinderen weer tot leren komen.

Rust in de klas

Mindfulness is erop gericht leerlingen bewust te maken van het hier en nu. Het leert ze hun gevoelens en emoties herkennen én sturen. Het gevolg? Ze komen tot rust! En daar worden de leerlingen zelf én hun leerkrachten blij van. 😊

3 tips voor mindfulness in de klas

  1. Doe ademhalingsoefeningen

Laat je leerlingen rechtop zitten of staan: met een rechte rug. Laat ze voelen hoe hun voeten contact maken met de grond. Vervolgens plaatsen ze hun handen ontspannen op hun buik en sluiten ze hun ogen. Ze houden hun mond gesloten en ademen rustig in door hun neus. Maak ze ervan bewust dat hun buik hierbij omhoog gaat. Nu ademen ze rustig uit door de mond. Hun buik wordt weer platter. Herhaal dit een paar keer.
Wissel de opdracht af door je leerlingen op de plaats te laten rennen. Vervolgens laat je ze de ademhalingsoefening doen om weer tot rust te komen. Zo ervaren ze nog meer het verschil.

  1. Focus op de positieve dingen

Door je aandacht te richten op alles wat niet leuk is, lijkt het alsof er heel veel niet leuke dingen zijn. Want: wat je aandacht geeft, groeit. Dat zorgt voor spanning in je hoofd en in je lijf. Het is dus belangrijk dat je leerlingen leren stilstaan bij wat wél leuk is. Vraag ze daarom waarvoor zij dankbaar zijn. Voor het eten en drinken dat ze krijgen, het dak boven hun hoofd, warme kleren, lieve ouders of andere familieleden, enzovoort. Vraag ze ook wat er vandaag gebeurd is waar ze trots op zijn. En is er misschien iets moois gebeurd? Of kun je een positieve draai geven aan een vervelende situatie? Bijvoorbeeld: iemand was gevallen en had pijn, maar gelukkig kwam er iemand met een knuffel en een pleister. Of iemand had ruzie met een vriendinnetje, maar samen met de juf is het uitgepraat, waardoor het nu weer goed is.

  1. Benoem de goede voornemens voor het nieuwe jaar

Zoals we bij het vorige punt al meldden: alles wat je aandacht geeft, groeit. Laat je leerlingen daarom een lijstje maken van alle goede dingen die ze komend jaar (verder) willen laten groeien. Let er daarbij op, dat ze deze goede voornemens positief verwoorden. Dus niet: ik wil volgend jaar minder ruzie maken, maar: ik wil volgend jaar aardiger zijn. Laat ze die goede voornemens ook hardop benoemen. Dan kunnen leerlingen elkaar helpen om elke dag sámen een beetje mooier te maken. En dan heeft iedereen in de klas nóg meer reden om dankbaar te zijn.

Mindfulness in jouw onderwijsprogramma?

Met deze tips laat je je leerlingen kennismaken met mindfulness in de klas. Dat geeft ze rust en een andere blik op hun leven. Het laat ze zien dat ze er zélf een meer positieve draai aan kunnen geven. Wil jij mindfulness meer structureel inbedden in je onderwijsprogramma? Dat kan natuurlijk. Lees meer over onze lessen mindfulness op school of neem contact met ons op. We helpen je graag verder!