Nieuws

Start lessen subsidie basisvaardigheden

31 januari 2023

Na de voorjaarsvakantie mogen we op twee scholen van start met lessen om basisvaardigheden verder te ontwikkelen. Beide trajecten worden gefinancierd met de subsidie basisvaardigheden die het ministerie van OCW hiervoor beschikbaar stelt. Waar de ene school zich focust op rekenen, richt de andere school zich op digitale geletterdheid.

Doelen helder krijgen

“Als scholen bij ons aankloppen met de vraag of we ze kunnen ondersteunen, vinden we het belangrijk eerst heel helder te krijgen wat ze precies willen”, vertelt Romola Koeber, accountmanager bij Dynamic Activities. “We vragen echt door. Wat is hun doelstelling? Wanneer zijn lessen succesvol? Op welke groepen willen zij zich richten? Willen zij hun eigen leermethode gebruiken of willen ze dat wij een aangepaste methode ontwikkelen? Hierdoor weten we precies wat de bedoeling is en kunnen we een heel gericht programma opzetten.”

Subsidie voor extra aandacht basisvaardigheden

Taal, lezen, rekenen, digitale vaardigheden en burgerschap: het zijn vaardigheden waar leerlingen soms best moeite mee hebben. Het ministerie van OCW heeft daarom besloten jaarlijks een miljard euro aan subsidie te verstrekken, om zo het tij te keren. Als het plan aan de gestelde eisen voldoet, kunnen scholen hiervoor subsidie aanvragen. Romola: “We hebben dit traject bij twee scholen in gang gezet. Na de voorjaarsvakantie starten zij.”

Digitale vaardigheden op BS De Klaver

“Basisschool De Klaver in zocht echt iets extra’s om hun leerlingen te ondersteunen, naast taal en rekenen. Uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen om de kleuters kennis te laten maken met digitale vaardigheden. Ook peuters die hieraan toe zijn, mogen aan de lessen deelnemen. Dat is wel bijzonder: zo’n jonge doelgroep. We gaan spelenderwijs met ze aan de slag en laten ze heel basic kennismaken met digitale vaardigheden. We laten ze onderzoekend leren. Hoe gebruik je bijvoorbeeld een tablet? Of een smartphone? Voor iedere les worden zo’n vijf kleuters uit de groep opgehaald, waarna ze een half uurtje les hebben. Zo maken ze zich basisvaardigheden eigen en bereiden we ze voor op digitale geletterdheid in de midden- en bovenbouw.”

Extra rekenen op IKC De Kindertuin

De insteek op Integraal Kindcentrum (IKC) De Kindertuin in Maassluis is anders. “Zij merkten dat hun leerlingen uit de groepen vijf tot en met acht achterliepen met rekenen”, aldus Romola. “Waarschijnlijk is dat nog een staartje van corona. Daarom hebben zij besloten extra aandacht aan rekenen te besteden. We doen dat niet klassikaal, maar juist in kleine groepen of zelfs individueel. We werken met dezelfde methode als de school, waarbij we de stof herhalen of juist preteaching aanbieden. Hierdoor zijn de leerlingen al bekend met de stof voordat deze in de klas wordt behandeld en ervaren ze meer succes. Het doel is dat alle kinderen op het gebied van rekenen naar hun eigen niveau groeien en dat er minder uitval is.”

Ook extra aandacht voor basisvaardigheden?

Wil jij je leerlingen ook extra ondersteuning bieden op het gebied van taal, lezen, rekenen, digitale geletterdheid of burgerschap? Dan kan je daarvoor in veel gevallen gebruikmaken van subsidie basisvaardigheden. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We denken graag met je mee!

Neem contact op!