Nieuws

Vakantieschool voor speciaal onderwijs

27 oktober 2022 -

Tijdens de herfstvakantie organiseerden we weer twee vakantiescholen, waaronder één vakantieschool voor speciaal onderwijs, op de Bergse Veld School in Rotterdam. Daarbij bleven alle werkboeken in de kast en werden taal en rekenen geïntegreerd in allerlei verschillende workshops. “Voor sommige leerlingen waren de workshops echt een eyeopener: ze waren aan het genieten. Aan het uitblinken. Ze kregen er zelfvertrouwen van.”

Vakantieschool voor speciaal onderwijs: kleine groepen

Op de Bergse Veld School gingen we aan de slag met 24 leerlingen. Omdat het hier om een vakantieschool voor speciaal onderwijs ging, waren de kinderen verdeeld over drie groepen. Eén groep met twaalf leerlingen en twee groepen met ieder zes leerlingen. Omdat de leerlingen extra aandacht en begeleiding nodig hadden, waren er per groep een leerkracht van Dynamic Activities en drie tot vier pedagogisch medewerkers van de school aanwezig om alles in goede banen te leiden.

Spelenderwijs de horizon verbreden

De leerlingen kwamen in de herfstvakantie vijf dagen naar school: elke dag van negen tot twee. Per dag volgden ze een of twee workshops: van striptekenen tot archeologie en van programmeren tot koken. Wat ze zelf niet eens in de gaten hadden, was dat in al deze workshops taal en rekenen waren geïntegreerd. Dat was ook de vraag van de Bergse Veld School: of we hun leerlingen ervarend konden laten leren. Zo verbreedden zij spelenderwijs en ontspannen hun horizon.

Flexibel programma

“Het was tijdens deze vakantieschool vooral heel belangrijk dat we flexibel waren”, vertelt Tamara Kuzmanovic, coördinator bij Dynamic Activities. “Bij deze leerlingen kun je niet van tevoren een vastomlijnd programma opstellen. ’s Ochtends keken we hoe de klas binnenkwam en hoe het met de leerlingen was. Op basis daarvan en van hoe de workshop verliep, bepaalden we of we die dag één of twee workshops gaven. Een ander groot verschil met andere vakantiescholen is dat de leeftijdsverschillen binnen een groep veel groter zijn. In deze groepen zaten kinderen tussen de acht en twaalf jaar.”

Hapklare stukken en pauzes

Tamara: “’s Ochtends gaven we steeds eerst een stukje theorie en daarna gingen de leerlingen zelf aan de slag. Bij de workshop Sneakers designen legden we bijvoorbeeld eerst uit wat een designer doet en wat ze zouden gaan doen, voordat ze zelf praktisch aan de slag gingen. De workshops waren steeds in hapklare stukken opgedeeld, van een kwartier tot een half uur. Tussendoor hadden ze een pauze. Het was echt belangrijk dat de groepsleerkracht continu in de gaten hield wat haalbaar was voor de kinderen.”

Eyeopener

“Tijdens deze vakantieschool deden de leerlingen echt compleet andere dingen dan tijdens normale lesdagen en dat merkten we ook aan hun reacties. Ze kwamen ’s ochtends enthousiast binnen en hebben heel ontspannen gewerkt. Voor sommigen waren de workshops echt een eyeopener: ze waren aan het genieten. Aan het uitblinken. Ze kregen er zelfvertrouwen van.
Op een middag was de aandacht en focus van een groot deel van de groep op: zij bleven na overleg in het woonhuis. Eén leerling wilde echter wel graag proberen aan te sluiten. Hij volgde in zijn eentje het laatste deel van de dag, omdat hij het zo leuk vond. Het is prachtig dat we dat met een vakantieschool voor speciaal onderwijs weten te bereiken!”